søndag den 1. juli 2012

Beretning fra Chicago (USA 1, 2003)

I 2003 var jeg 2 mdr i USA, bl.a. for at være med til en venindes bryllup.. her kommer beretningerne...

Hej folkens...Saa er jeg i Asheville, North Carolina, efter at have tilbragt
et par dage i Chicago, Illinois. Jeg ankom til New York i torsdags, sent om
aftenen. Derefter var planen at hoppe paa et tog/en bus til Chicago, hvor
M, en af mine gode vennner fra kollegiet, laeser Ph.d.


Flyturen var relativt suspekt, jeg sad ved siden af en anden RUC'er som ogsaa
laeste IU og ogsaa var traet af gruppearbejde, og en statskundskabstuderende,
som viste sig at kende min soester og som ogsaa havde loebet Copenhagen
Marathon (!!)...de skulle til NY og vaere i praktik hos FN et halv aar.


Fra lufthavnen (hvor jeg stod i koe over en time for at faa mit midlertidige
visum)skulle jeg til Penn station i NY hvor der skulle vaere en Amtrack(tog)
forbindelse. Klokken var 1 om natten, saa alt billetsalg var
selvfoelgelig lukket, men der var gratis telefoner hvori man kunne ringe op og
reservere biletter. Hvilken ynk - Amtrack slaar naesten DSB i daarlig service.
De havde foerst biletter til Chicago naeste dag kl 12 og det ville tage
19(!!!!)timer. Videre biletter til min destination i North Carolina var
umulige at reservere.

En anden mulighed var at finde et greyhoundkontor (bus(brugte dem i Sydafrika,
hvor deres service var glimrende))Paa dette tidspunkt satte jetlaget ind med al
sin kraft, saa jeg satte mig paa stationen og halvsov et par timer - en af mine
veninder som bor i NY havde tilbudt overnatning, men jeg ville bare videre saa
hurtigt som muligt, og stationen virkede sikker nok, ikke naer saa skraemmende
som dem jeg oplevede i Rumaenien.

Hen ad morgenstunden fik jeg slaebt mig selv og min bagage over til
greyhoundkontoret, som laa 8 blokke fra Penn station. Jeg faldt for New York
ved det foerste syn af byen i morgenlyset. Der var diset og stoevet, og byen
summede af liv selv om det var tidlig morgen. Der var smaa boder hvor man kunne
koebe alt fra frugt til doughnuts(adr)til morgenavisen.

Jeg fik koebt en billet til bussen 7.30, men den viste sig at vaere overfyldt,
saa jeg og nogle andre maatte vente til den naeste bus kl 14.00. Jeg synes at
det var ekstremt daarlig service, de ved vel hvor mange pladser der er, og hvor
mange biletter de har solgt!! Da jeg saa ville deponere min bagage i et skab
fik jeg at vide at det gjorde de ikke laengere 'man ved jo ikke hvad folk har i
deres bagage'(=ekstrem paranoia,selvfoelgelig har jeg bomber i tasken...hvad
f...tror de?)Paa dette tidspunkt var jeg paent irriteret. Jeg aftalte saa med
de andre unge der ogsaa sad og ventede at vi skiftedes til at passe paa
hinandens bagage, saa vi alle kunne komme ud lidt. Saa jeg fik tilbragt noget
tid i NY, og det virker som en yderst interessant by, om end noget beskidt.


Omsider kunne vi hoppe paa bussen. Ved en 00-tiden skulle vi 'reboarde' hvilket
betyder at alle skal af bussen og den skal goeres ren (!!!???)og derefter skal
man staa i koe igen for at komme paa. Dem der har en 'reboardingbillet' kommer
paa foerst. Jeg forstaar ikke helt systemet, og det gjorde de amerikanere, jeg
snakkede med, tydeligvis heller ikke (jeg fulgtes lidt med nogle af dem jeg
havde ventet sammen med - en af pigerne var meget sjov, jeg maatte forklare
hende, at vi ikke brugte dollars i Danmark. Da jeg havde forklaret hvor Danmark
ligger spurgte hun overrasket 'men er du saa kommet med bus HELE vejen??' Suk)


M hentede mig (gudskelov)paa stationen i Chicago ca. 6.30, og efter at
have placeret min bagage hos ham samt taget et haardt tiltraengt bad, gik vi
langs soeen(Lake Michigan)ind til centrum. Han bor i et smukt kvarter lidt uden
for Chicagos centrum, taet ved Lincoln park.


I Chicago havde de en 'taste of Chicago' festival. Det betoed at der var en
hel masse boder hvor de forskellige restauranter mv. havde smagsproever af og
eksempler paa deres mad. Der var alt fra aerkeamerikanske burgere til sushi.
Man skulle koebe biletter, og for et vist antal biletter kunne man saa faa
portioner i forskellige stoerrelser. Vi fik proevet skilpaddesuppe, og jeg fik
noget sushi. Meget af det andet mad var fedtet og friteret - ikke lige mig.

Ved et tiden blev der serveret gratis cheesecake(ostekage)men der var en lang
koe, saa vi tog blot nogle billeder af denne dybt vulgaere kage (de spillede
endda en speciel cheesecake sang!!!) Da vi kom forbi stedet 1 1/2 time senere
var der stadig ostekage tilbage, saa vi fik et stykke. Det smager som soedt
ost og har en mystisk, halvfast konsistens. Det var faktisk ikke saerlig
laekkert.


Derefter tog vi paa stranden, da det var varmt og solrigt (paa det tidspunkt,
der havde vaeret skiftevis byger og sol den dag, helt skizofrent vejr)


Dagen efter var der 'gay pride parade', oven i koebet lige i naerheden af
M. Det var virkelig interessant - maend der var klaedt ud som
kvinder,halvnoegne maend og kvinder der stod og vred sig paa de forbikoerende
biler. Paraden bestod af enten biler, der koerte forbi(og som oftest
reklamerede for et eller andet, en politiker, en tv-station, etc.)eller en
flok enkeltindivider - vi saa f.eks. en gruppe motercyklister. Nogle steder
smed de slik ud, eller farvestraalende halskaeder. Langs vejen, paa fortovet,
var der tykt af tilskuere. Mange havde sat sig til rette med stole, snacks og
drinks. M og jeg stod ved siden af en overvaegtig, middelaldrende mand
og hans endnu mere overvaegtige, roedhaarede, hoejtraabende kone. Naar der
ikke lige skete noget i paraden, providerede disse to al den underholdning, vi
havde brug for! De spurgte hvor vi kom fra 'Danmark? - det er landet med
tulipanerne, ikke..og traeskoene..?'


Suk. Men de var meget, meget sjove at hoere paa - Tom(det hed manden)snakkede
vidt og bredt om, at han burde vaere beroemt, og de snakkede en del om deres
sexliv...Det var ret saa underholdende.(Eksempel: ham: 'You're just jealous,
because I have a dick' Hun: 'No, I'm just disappointed'...Jeg var flad af grin.

Det var forbavsende, saa mange politikere, der valgte at 'reklamere' for sig
selv. Men der var ogsaa grupper, der var klaedt ud som nonner, politiet
deltog, og dansegrupper (mange halvnoegne -der var en del naesten noegne,
haardtpumpede maend, ogsaa en del absolut ikke haardtpumpede...- eks. var der
en del meget overvaegtige aldrende herrer i meget sparsomme laeder outfits)


Tjah, der er stadig en del at fortaelle, men jeg vil slutte nu og skrive igen
senere. Jeg bor pt. hos Rebecca(en amerikansk veninde) og har fri adgang til
internet, saa skriv endelig.


KH Maja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar