torsdag den 26. juli 2012

Kickball, 'soccer', og baseball (USA 7, 2003)

Hej igen...


Beklager at der pt er langt mellem mine mails, men vi har haft saa travlt, og
der er sket saa meget! Hvad jeg glemte at berette om i forrige mail er, at den
foerste loerdag vi var her, var vi inviteret til middag hos et aeldre lokalt
aegtepar. Foer selve middagen spillede vi kroket (et meget populaert festspil
her)og derefter fik vi aegte amerikans grill - fedtede boeffer serveret med
hvidt burgerbroed (adr - jeg ved godt at jeg lyder kraesen, men maden er
virkeligt ekstremt fed, soed og usund her - konen er ogsaa paa stoerrelse med
en mindre kampvogn. Tro mig, overvaegt har helt andre dimensioner her i USA - i
bogstaveligste forstand)Heldigvis var der salat, drueagurker og boenner. Til
dessert var der frugtsalat og en meget tung chokoladekage, som jeg ikke engang
kunne faa mig selv til at smage paa. Men de var soede og interessante at snakke
med, saa vi hyggede os.

Soendag morgen blev vi inviteret til morgenmad hos Kathy (lederen af lejren)og
hendes mand, David. De bor i et smukt hus paa paele, som de selv har bygget.
Kathy er vistnok i fyrrene og har en del skaegvaekst og gaar altid i samme
slags shorts og t-shirt(der er dog ingen tvivl om at hun ikke er mand) men hun
er velformuleret, meget aktiv i lokalsamfundet - hun goer meget godt for disse
boern og jeg synes egentlig meget godt om hende. Det var en aegte Vermont
morgenmad, med vafler, friske jordbaer, ahornsirup som Vermont producerer (de
kommer det i alt her - desserter, guleroedder, boenner)youghurt, kaffe mm.


Senere soendag skulle vi - ud over det obligatoriske moede hvor vi skulle
komme hinanden ved(saa amerikansk, ret falskt - kom til nogen hvis du har
problemer, saadan haandterer du dit og dat - naar man staar i den faktiske
situation, hjaelper saadanne 'forberedende oevelser' ikke spor)ogsaa hjaelpe
til med at goere lejren klar til boernene. Dette indebar bl.a. at vi skulle
rydde op i et stort lokale med kasser af boeger(hvor vi bare kunne tage dem vi
ville have) - hvem slap mig loes der? Jeg spoerger bare...Slip mig loes et sted
med gratis boeger og jeg kommer ud med to kasser. Hvilket jeg ogsaa gjorde. Jeg
er godt klar over, at jeg maa efterlade nogle her, og det smerter mig!!! Jeg
forsoeger at gnave mig igennem en del nu, men vi har naesten ingen egentlig
fritid...


Tjah, mandag moedte vi saa boernene for foerste gang. De yngste er 5 aar, de
aeldste deltagere er 13. De kommer fra vidt forskellige miljoer - mange kommer
fra fattige familier, familier med mange boern, skilsmisseramte hjem, boern
med stedforaeldre...Enkelte kommer fra meget haardt ramte hjem, eks. har vi en
12-aarig pige med cystrisk fibrose (hedder det det paa dansk? Jeg har ikke
medbragt ordbog) og boern der har DAMP og bliver brugt som forsoegskaniner af
forskere, boern der har sukkersyge, allergi og astma - mange her lever reelt
set under fattigdomsgraensen, selv om det ikke virker saadan. Mange foraeldre
virker som om de ikke taenker meget over boernenes beklaedning - glemmer
regntoej, gummistoevler og en del af boernene moeder op i snavset/laset toej.
Meget af dette er paa sin vis hjerteskaerende, og dog virker mange af boernene
dem glade og fyldt med energi. Mange er utroligt kvikke, og stoerstedelen er
hoeflige, stiller sig paent i koe og siger 'thank you' og 'please'. En noget
mindre del af boernene kommer fra mere ressourcestaerke hjem, hvilket man ogsaa
kan maerke paa deres opfoersel.


Dagen forloeber saaledes: Vi moeder kl.8, boernene skal i realiteten foerst
vaere der 8.30 hvor der bliver serveret morgenmad (som oftest suspekt soedt
farvet kelloggs-lignende produkter eller vafler, farvet youghurt,muffins,
enkelte gange havregroed, bagels og frugt - kaffe til de voksne! Heldigvis!)men
mange kommer foer. Kl.9 hvor alle gerne skal vaere der, holder vi 'morning
circle' (morgenrundkreds)hvor der som regel bliver sunget en sang eller
foretaget en eller anden mindre aktivitet...Efter dette gaar man ud i sin
formiddagsgruppe. Kl ca.10 er der snack. Det er enten frugt eller smaakager
eller soede kiks eller andet dybt spaendende.


Kl 12 er der frokost - kvaliteten af maden varierer, noget af det har vaeret
godt med masser af groentsager, men der har ogsaa vaeret ubehagelige oplevelser
med klam pasta, kedelige sandwich etc. Dog er der altid salat, da skolen selv
dyrker salat. Der hoerer som regel en dessert til. Frugt, is, smaakager(!!)


Vi frivillige har 'frokosttjans' og soerger for -paa skift- at foranstalte
aktiviteter som fodbold, tagfat, pictionary, holder oeje med, eller laeser for
boernene.

Kl 13 slutter frokost'pausen' og saa er der eftermiddagsrundkreds, hvor der
ligeledes bliver fortalt en historie, sunget eller vist billeder..


Efter dette begynder eftermiddagsaktiviteten. Ca. ved 14 tiden er der snack
igen - ogsaa smaakager, kage, is, popkorn, saltkringler og andre sunde og
naerende ting. Jeg kan slet ikke forstaa at der er en del overvaegtige boern og
teenagere(og voksne)de spiser hele tiden...
Ved 15.30 tiden slutter aktiviteterne officielt, og saa er det bare at vente
paa, at foraeldrene faar smoelet sig sammen til at hente deres poder. Ofte
slipper vi ikke foer kl 16, selv om vi reelt har fri 15.30...Ikke populaert,
ikke naar det er hver dag!!!

Den foerste uge var min formiddagsaktivitet 'beginning drawing' hvilket ville
have vaeret sjovt, eftersom det var en god laerer, hvis ikke det havde vaeret
fordi at der var flere 7-aarige (2 drenge med krudt i)og saa en del fra 10 og
opefter, som faktisk var i stand til at koncentrere sig. Dette skabte
uoverensstemmelse da de smaa ikke kunne koncentere sig saa laenge eller klare
lige saa komplicerede opgaverf - Asha (teenagevejlederen, en soed, intelligent
og rolig pige)og jeg brugte det meste af tiden paa at faa Jacob og Ethan til
at vaere stille, ikke at oedelaegge noget, eller at laese for dem. Nogle gange
var de helt umulige og kontraere. De andre kunne sagtens fokusere.Det var meget
udmattende fordi vi ikke foelte at vi lavede andet end at rende rundt og vaere
babystittere - vi foelte os nyttesloese og en smule udnyttede.


Som eftermiddagsaktivitet havde jeg 'sports of all sorts' (jeg havde desperat
vaeret ude efter bjergbestigning, men lige netop den aktivitet fik jeg ikke -
de mente at jeg ville vaere god til forskellig slags sport, og jeg var den
eneste, der havde udtrykt interesse for denne aktivitet)
Her blev jeg virkeligt positivt overrasket. Laererne var et aeldre aegtepar i
60'erne, som var utroligt forstaaende og fabelagtige til at laere fra sig og
haandtere aldersforskellen mellem drengene. De var ogsaa gode til at skabe
interesse for nye ting samt at laere teknik fra sig. Jeg hjalp en del, men fik
skam ogsaa lov til at spille med, hvilket jeg noed til fulde! Der var kun
drenge paa holdet, fra 6-12 aar - vi spillede ultimate frisbee (lidt i stil med
amerikansk fodbold, blot med en frisbee)og der var en del sammenstoed og
tacklinger - jeg maatte skam ogsaa bide i graesset - isaer naar det havde
regnet og var glat endte vi med at ligge og rode rundt. Vi spillede frisbee
golf, og jeg laerte at spille kickball - lidt a la rundbold, men med en fodbold
man sparker til, og lidt anderledes regler. Men grundreglerne minder meget om
rundbold. Vi spillede en del soccer (europaeisk fodbold)og jeg fik laert en del
teknik og opdagede at jeg faktisk kunne faa en bold i maal og ikke var helt
elendig (jeg spillede mod smaa drenge og en teenagevejlder, maa I lige taenke
paa). Drengene var fulde af beundring over mine fodboldevner, hvilket er noget
jeg aldrig foer har oplevet, isaer fordi jeg kun har spillet tvungen fodbold i
folkeskolen - det er faktisk sjovt!!! Jeg havde nogle af de samme smaadrenge
paa dette hold som jeg havde i beginning drawing, men her var de meget nemmere
at haandtere - hvorfor mon?


Om tirsdagen fik vi arrangeret med nogle af teenagevejlederne at de skulle
undervise os lidt i baseball efter arbejde, da vi alle var meget nysgerrige. Vi
fik alle lov til at slaa en del gange, det er ikke helt saa svaert som jeg
troede. Juan Jose var utroligt god til det. Vi spillede lidt, men det var
utroligt hedt den dag, saa det hele endte med at Hope koerte os alle til en
lille dam hvor vi badede.


Om torsdagen koerte Piia (finsk kvinde, meget livlig og frisk, som er
amerikansk gift og bor her i Vershire, elsker at moede ikke-amerikanere
(forstaas)og gerne vil koere os alle vegne)os til Montpelier, 'hovedstaden' i
Vermont. Det er en meget smuk by, ikke saerligt stor, der ser lidt gammeldags
ud. Den er 1 time vaek, saa vi blev der kun et par timer.

Det er midt om natten, og vi tager til Montreal her i weekenden - jeg vil
skrive igen, saa snart jeg faar tid - I maa baere over med mig hvis der gaar
noget tid imellem - ogsaa mht. at svare paa de personlige mails. Tak til Jer
der har skrevet.

KH Maja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar