fredag den 13. juli 2012

Washington i strålende solskin - og i regn.. (USA 5, 2003)

Jeg kan ikke finde mail 3 og 4, men leder, og håber på at kunne smide dem ind, hvis jeg finder dem..

Tja, som I forhaabentlig har gaettet, er jeg vel ankommet til
arbejdslejren og har allerede vaeret her over en uge. Men vi er foerst kommet paa
nettet nu...Og vi er 5 mennesker til at deles om een computer, samt at vi har
 meget travlt her, saa jeg ved ikke helt, hvor meget jeg faar tid til at
 skrive...Igen tak til Jer der skriver, det er meget rart at hoere fra Jer.
Foer jeg fortaeller om Vershire, Vermont, vil jeg fortsaette hvor
 jeg slap, nemlig Washington, DC.

Jeg naaede til, hvor jeg endte ved Washington Monument, ikke? Det er
 en meget hoej soejle der er spids i toppen. Man kan gaa op i den, men det
kraever en billet, og de skulle bestilles paa forhaand, saa det kunne jeg
ikke....Saa interesseret var jeg heller ikke. Der var en enorm koe, og jeg
 afskyr at staa i koe.

Jeg fandt ud af, at jeg var i umiddelbar naerhed af en gruppe
 museer,og valgte det, der havde laengst aabent, Museum of Natural History. Det var
 et meget spaendende museeum(hvilket ikke siger saa lidt)med udstillinger om
dinosaurer, (store modeller og skeletter), urtidsmennesker, pattedyr, Afrika,
Indien mm. Jeg tilbragte 2 timer der, sa spaendende har det vaeret. Paa vej
 til dette museeum rendte jeg ind i en sommerfuglehave og gik en tur i den,
 hvor jeg ikke
saa en enenste sommerfugl. Om det har noget at goere med at haven
 var placeret lige under en stoejende, stinkende motervej, skal jeg ikke kunne
sige...
Jeg gik ogsaa en tur i et af museernes skulpturhave - jeg er
 normalt ikke til
skulpturer, men disse var ganske interessante...Eks. var der en
 model af et helt fladt hus, og et aesel der sad og taenkte.

Da jeg traedte ud fra museet, var det stadig lyst, saa jeg
 besluttedemig for
at gaa til det hvide hus. Som sagt, saa gjort. Her vil jeg lige
 naevne,at Washington er en nem by at finde rundt i, gaderne ligger paent i
forhold til hinanden og er ikke snoerklede - det er nemt nok, hvis man altsaa
 ikke lige vender sit kort forkert. Hvilket jeg gjorde.

Heldigvis var jeg ogsaa fornuftig nok til at spoerge om vej! Saa
 jeg fandt det hvide hus, som (selvfoelgelig) er indhegnet og forsynet med alskens
sikkerhedsforanstaltninger. Siden 11. september har det ikke vaeret
muligt for offentligheden at faa en guidet tour, som tidligere. Skuffende. Jeg
ville gerne have set det orale...oeh, ovale vaerelse...

Synet af det hvide hus var ogsaa noget skuffende. Har I bemaerket,
 at paa film ser man det altid fra fugleperspektiv, de zoomer ned oppefra, og
 det ser meget imponerende og majestaetisk ud? Derfra er det sikkert ogsaa et
 saersyn. Her lignede det bare enhver anden stor, hvid villa, bortset lige fra
 den horde turister, der forsoegte at stikke hovedet gennem tremmerne og
fotograferede.

Smadret kravlede jeg hjem til vandrehjemmet og i seng. Da jeg
passerede parken foran det hvide hus og parken omkring Washington Monument, kunne
 jeg iagttage den amerikanske ungdom okkupere disse omraader - de spillede
 baseball.

Dagen efter stod jeg tidligt op, og bevaebnet med det en-dags kort
 jeg havde faaet til metroen paa turistcentret, startede jeg med pentagon. Jeg
 fik set pentagon udefra (gab), men der har ogsaa vaeret lukket for
offentlighedens besoeg siden 11. september. Har de grund til denne paranoia? Aerlig
talt synes jeg ikke at det er klaedeligt.

Derefter fortsatte jeg til museeumsomraadet. Washington har mange
 gode museer.

Jeg var noedt til at fravaelge en del museer, og paa dem jeg
 besogte, gik jeg meget let henover den slags kunst jeg ikke bryder mig om, og undgik
helt statuer, skulpturer og deslige.

Jeg startede paa Freer gallery, og fortsatte derefter til Sackler
gallery(begge
meget smaa). Derefter besoegte jeg Hirshhorn museet, som har en del
moderne kunst, noget jeg normalt er meget kritisk over for(de havde ogsaa
 en del irriterende abstrakte ting, firkanter paa malerier etc)eksempelvis
 stod der en kopi af en klassisk graesk statue foran en kaempe bunke toejklude.
Titlen var 'venus of the rags'. Den var morsom....Da min tid var knap,
skoejtede jeg gennem det jeg ikke fandt interessant.

Paa dette tidspunkt var jeg ikke langt fra Capitol, og fortsatte
 dertil til fods. Det var utrolig hedt og solrigt, saa i loebet af ingen tid
 var jeg naesten svimmel af varme. Jeg fik set Capitol, en meget smuk
 bygning.

Derfra gik jeg i en halvcirkel tilbage saa jeg endte ved National
gallery. Der tilbragte jeg naesten 1 1/2 time, og naaede stadigt ikke at se det
hele. De havde en del interessant europaeisk kunst, men mange af de
 kunstnere kender jeg jo, Van Gogh, Monet etc. De amerikanske var mere interessante set
 fra mit synspunkt.

Jeg gik til Smithsonian metro og tog til Metro Center, hvorfra jeg
 gik til 'National Museum of Women in the Arts', som var mindre end jeg
havde forventet, men ikke desto mindre interessant. Da jeg traadte ud fra
museet, var det begyndt at stoevregne. Da jeg var tilbage ved Smithsonian,
 oesede det ned. Jeg spaenede over til Museum of Natural History (4 min)og jeg var
drivende vaad og maatte bruge 20 min paa et toerre toej under
 haandtoerreren...Jeg fik koebt et regnslag og gik derfra videre mod Contstitution Gardens. Det var
 en noget laengere tur end forventet. Regnen havde efterladt enorme
 vandpytter, saa nogle gange, naar jeg skulle forcere gaden, var det ikke til at undgaa
vandpytter.
Nogle af dem gik mig til anklerne. Uden overdrivelse.

Jeg var paent traet,men fortsatte med at gaa. Der ligger en soe i
Constitution gardens, og ned til soen laa der en lille kunstig oe, meget smukt
arrangeret med piletraer, blomster mm. Det var en hyldest til nationens
 faedre.
Jeg fortsatte til Vietnam War Memorial, en stor vaeg med alle navnene
 paa dem der faldt. Derefter gik jeg til Lincoln Memorial, der er bygget som et
graesk
tempel. Jeg gik op ad trapperne, og oeverst var der en stor statue

 af Abraham Lincoln, der alvorligt skuede ud over Washington. I underetagen var
der billeder af Washington, og citater af og historier om Lincoln.

Fra Lincoln Memorial gik jeg den anden vej tilbage gennem parken,
 hvor jeg rendte ind i Korean War Veterans Memorial, som ogsaa var en masse
navne, samt en del skulpturer af soldater i felten. Paa dette tidspunkt havde
 jeg lyst til at kaste op over krig og doed...

Helt smadret fik jeg kravlet tilbage til vandrehjemmet, skiftet mit
fugtige toej og drivende vaade sko(som jeg havde gaaet rundt i flere timer,
laekkert) tjekket ud, og tog til Greyhound busstation. Jeg koebte en billet
 til White River Junction, efter planen skulle jeg vaere der 12.50. Egentlig
skulle jeg foerst vaere der 16.30, men saa skulle jeg tage fra Washington
04.30(Aldrig i livet)og med mine Greyhounderfaringer vil jeg hellere vaere med
 bussen foer end bussen efter...

Jeg vil slutte her for denne gang, da jeg skal vaere paa 'arbejde'
 om 20 min. Jeg vil forsoege at vende tilbage snarest med beretninger herfra.
 Jeg har dog lidt travlt, vi skal til Burlington loerdag og til Boston soendag.

KH Maja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar