lørdag den 21. april 2012

Om Fogh, USA og Danmark

Ja, jeg kan ligeså godt sige det: Hvis nogen af Jer, der læser dette, stemmer blåt, eller godt kunne lide Fogh, så bliver I nok sure på mig. Men... so be it...

Jeg var I USA tilbage i 2003, hvor jeg dels var til en venindes bryllup i North Carolina, dels rejste lidt rundt, besøgte en ven i Chicago, en veninde i New York, og var på arbejdslejr i Vermont. Jeg var en fattig studerende, så jeg rejste rundt med Greyhound-busserne. Det er også dem, de fattige i USA bruger. De har ikke råd til bil, eller fly. Og der er virkeligt fattigdom - de sociale skel er, som nævnt, meget større her. Men i Danmark lever vi jo også i en solidarisk velfærdsstat....

Samme år var den kære hr. Fogh i USA. Jeg husker at han udtalte, at Danmark skulle være mere som USA. Tjah, han fik da skubbet os godt på vej - forringet uddannelserne, færre lærere, færre pædagoger, færre sygeplejersker,  skabt større skel mellem rig og fattig, og nogle ynkelige forsøg på privatisering (hvor godt gik det lige?)...

Jeg kan huske, at jeg tænkte at 'Manden er jo idiot... ' Det er nemt nok at omgås de rige, de magtfulde, flyve i helikoptere, mærke magtens vingesus, blive feteret, besøge det hvide hus, være i medierne og give den som stor statsmand... Men helt ærligt: Vil man kende et land, skal man f*ndme også se bagsiden. Man skal køre i Greyhound-busser gennem slumkvarterer, man skal undervise udsatte børn og unge på en arbejdslejr, og høre 16-årige piger snakke om, at de gerne vil være gravide, da de så 1) kan spise alt det, de vil, og så gør det ikke noget at de er tykke og 2) babyen vil altid elske dem, og være sød og nem (yeah right).

Men helt ærligt: Hvor mange af Jer vil gerne afvises på skadestuerne (eller komme til at vente i mange, mange timer, fordi I ikke har en privat forsikring, eller en ringere een end andre?) eller betale 700 dollars eller mere for et besøg (ca 4000 kr) fordi I ikke havde en forsikring?

Hvor mange vil gerne have 6 UGERS barsel efter fødsel? Hvor mange vil gerne gå fra 2 uger før forventet fødsel, selv i hårde job som (ISÆR i hårde job som) pædagog, sygeplejerske mm...? (Må dog tilføje, man har RET til 6 mdr, men det er så uden løn)

Hvor mange vil gerne betale omkring 10.000 kr pr mdr for to børn fra 4 og ned i daginst? Der er ikke tilskud fra staten, som der er i Danmark. Der er institutioner med tilskud fra staten. Tænk burhøns. Du ville ikke have dit barn der. Og det ville jeg heller ikke...

Hvor mange af Jer vil gerne BETALE for uddannelse - uanset hvad slags - og det er dyrt. Jeg har set på priser... og nåeh ja, I får da heller ikke SU... det findes jo heller ikke her...Har Jeres forældre ikke penge, eller kan I ikke få et scholarship... Bare surt.

Der er understøttelse, men den er ringe. Vi taler som i ..meget ringe...

Jeg ved godt, at ovenstående er sat meget på spidsen, og meget ville aldrig blive en realitet under en blå regering - MEN Fogh skrev altså minimalstaten, hvori han bl.a. er fortaler for, at markedet er bedre til at regulere end staten (klassisk neoklassisk økonomi) - og vi har jo set, hvor godt det gik, ikke... Personligt vil jeg hellere betale mere i skat, også til folk, der er syge, arbejdsløse, til hospitaler - uden fordyrende mellemled og super-grådig medicinalbranche - til folk, der er under uddannelse, osv, end jeg vil beholde mere til mig selv, og så alligevel skulle ende med at punge ud - måske mere, måske mindre, alt efter hvor heldig man nu er med sit helbred etc, til dyre universiteter, dyre uddannelser, osv....
Basalt set: Er man enlig forsørger, lavtlønnet, studerende, på kontanthjælp etc. er det direkte modstridende mod egne interesser at stemme blåt... eller hvad? Er der nogen danskere der gerne vil have sådant et samfund?
Og jo, skatten er lavere. Men er I klar over, hvor meget der så bliver ædt af benzin, af udgifter til sundhedsvæsen, til børnepasning osv? Det er ikke fordi vi har så meget mere til os selv, her...

Ps. Heller ikke fordi jeg synes den siddende regering gør et optimalt job - det er stadig bedre end at have en ensidig blokpolitik i høj grad styret af Pianisterne... Men helt ærligt, hvad kan man forvente af de radikale...? De er jo BLÅ, for pokker...
Pps. Denne blog er ikke politisk. Men jeg kommer altså til en gang i mellem at skrive om forskelle USA/Danmark, også set med mine farvede, røde, politiske briller...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar