fredag den 3. august 2012

Boston, Burlington og Barbercue (USA 8, 2003)

Hej...

Om onsdagen den foerste uge tog Hope os med ud for at Bowle. Jeg har ikke
vaeret ude at bowle i…jeg tror det er 5 –6 aar, saa det var ganske
underholdende.

Torsdag tog vi til ‘hovedstaden’ I Vermont, som hedder Montpelier. Jeg forstaar
ikke rigtigt hvorfor vi tog afsted, eftersom det eneste vi egentlig gjorde, var
at gaa paa en indisk restaurant…..Da vi omsider kom ud derfra, var det naesten
mørkt (det bliver moerkt ved 21-tiden her, jeg savner de lyse nætter) Derefter
gik vi rundt og saa lidt paa byen, som ikke virkede synderligt stor, men var
ganske smuk, med en del gammeldags bygninger og ‘lilleby’- atmosfære. Der var
en del teenagere der saa en smule forhutlede ud på gaderne – ungdommen I USA
har ingen steder at gå hen…Så de skatede og ‘hang ud’ foran den lokale kirke.
Om fredagen var vi inviteret til middag hos Piia, den finske kvinde jeg vist
har skrevet om foer. Hun bor 5 minutters gang fra os. Da jeg ankom (paa gaaben,
jeg havde vaeret ude at loebe og ankom derfor senere..)var hun meget chokeret
over at jeg havde gaaet alle 3-400 meter fra Church-Orr House helt over til
Piia!! Vi var ogsaa inviteret til en barbercue hos en af familierne her I
omraadet – de havde sat et telt op I baghaven som laa ca.150 meter fra selve
huset. Vi spiste ved teltet, hvor grillen ogsaa var – da de skulle transportere
madrester mv(der var ikke meget) tilbage til huset, tog de bilen(!!!) Vores hus
ligger 100 m fra lejren, men ofte har folk tilbudt os lift…Chokerende. Jeg gav
naesten en pige et hjerteslag I dag, da jeg sagde at jeg ikke har koerekort…Jeg
mener, jeg har jo ikke brug for det, og ingen adgang til bil…De bliver
chokerede naar jeg forklarer at jeg cykler eller tager toget.

Om loerdagen tog vi til Burlington, som er en af de stoerre byer i omraadet.
Det tager ca. 2 timer i bil. Vi tog 'varevognen' (organisationen her har en
varevognslignende bil med plads til 15 personer)eftersom vi havde inviteret
teenagevejlederne. Vi startede med at gaa lidt rundt ved vandet, og var
derefter paa 'Eco museum', som er et museum der udstiller ting omkring natur og
oekologi. Det var nu mest for boern - der var mange 'hands on' udstillinger
(det goer de meget herovre, synes jeg. Ikke at det er en daarlig ting.)

Hollys (en af teenagevejlederne) soester arbejder paa en kinesisk
buffetrestaurant i Burlington, saa vi spiste der. Det var virkelig flot...Der
var en million forskellige ting (dersvaerre var meget friteret)og en million
forskellige desserter, gudskelov var der ogsaa frugt og salat...Hele denne
kaempebuffet kostede 7 dollars, og viste sig saa at vaere gratis, da de var
meget imponerede over at vi kommet helt fra Europa for at arbejde frivilligt.

Vi gik lidt rund og saa paa hovedgaden og indkoebscentrene. Meget hyggelig
lille by.
Derefter tog vi hjem, da Kathy havde 'booket' os til en pot-luck, fordi
Vershires historical society havde arrangeret et foredrag. Det var en meget
skuffende oplevelse. Amerikansk mad er altsaa ikke god, den er soed og fed og
underlig...Foredraget var kedeligt, vi var alle traette og sad og halvsov.

Derefter tog vi paa det naermeste diskotek(som ligger en halv times koersel
vaek) - Electra. I doeren skulle vi vise pas for at komme ind, og de
undersoegte vores tasker og koerte metaldetektorting over os...Tal om
paranoia! De spillede kun techno, hvilket ingen af os kan lide - saa jeg gik
op og bad DJ'en om at spille bare en madonna sang, eller noget vi kunne
relatere til - forklarede at vi var fra Europa og pt mest lyttede til 80'er
musik. Og han gjorde det skam!! Han kom med en hilsen til 'my friends from
Europe' og satte noget madonnamix paa...

Vi havde problemer med Latitia, som jo kun er 19 og derfor ikke kan drikke. Vi koebte en oel til hende, men i doeren
havde de malet det midterste af oversiden af hendes hender med selvlysende
farve..Saa da hun drak af denne oel, var der en belastende personage som gik op
og sagde det til vagten, som droenede ned for at holde oeje med os. Piia
forklarede at hvis hun blev snuppet var det op til 2 aars faengsel. Dette
stoppede ikke Latitia fra at blive ved med at proeve at drikke sin oel, men vi
synes ikke at det var sjovt, da vi blev holdt oeje med - saa vi maatte hele
tiden fjerne den fra hende. Alle vi andre gik ud og danse, mens hun sad og
surmulede i et hjoerne. Musikken til trods, det var rart at faa danset!!

Vi tog hjem ved 1-tiden, og skulle af sted til Boston kl.8 naeste dag. Det er
en koeretur paa 3 timer herfra, jeg sov heldigvis hele vejen. I Boston saa vi
Cambridge og Harvard universitet, som er meget smukt og gammelt, med en helt
speciel atmosfaere. Boston virker naesten europaeisk i sin stil, og har en smuk
havn og gaagade, hvor der var et marked..som vi selvfoelgelig besoegte. Jeg er
glad for at jeg fik set Boston.

Vi har paa nuvaerende tidspunkt vaeret til flere forskellige midddage hos
forskellige familier - mere om dette, jeg vil blot naevne at en typisk
amerikansk barbercue bestaar af fede boeffer der er smaekket paa en gril,
poelser, hvide burgerboller og poelsebroed, pasta, chips, ketchup mm, en eller
anden fedtet kage, salat (som regel ren salat uden noget i...andet end salat...)
og hvis man er heldig er der frugtsalat. Dessert er ristede skumfiduser. Det er
faktisk meget sjovt at riste skumfiduser, man bliver fedtet og klistret, der
gaar ild i dem etc...Det er faktisk ret klamt. Vi blev ved med at undre os
over, hvor groentsagerne var henne?

Dette er ikke en typisk sommerlejr - boernene tager hjem om eftermiddagen.
Mange andre steder bor de i selve lejren et par uger. Dette kan bl.a. forklares
ved, at de i USA kun har ca. 12 dages ferie ud over weekenderne (oh skoenne
kapitalisme) saa det er rart at have et sted at deponere boernene, som jo har
en noget laengere ferie. Det virker meget integreret i amerikansk kultur, det
virker ikke som om de har daarlig samvittighed, snarere mener de at det
udvikler boernene, hvilket det paa en maade vel ogsaa goer...Det er ogsaa et
tilbud til boernene om at laere. Paa min lejr har vi dog bekymrede foraeldre,
der nogle gange deltager i en gruppes aktiviteter og hjaelper en dag eller et
par timer.

Jeg maa smutte nu, skal paa 'arbejde'...Beklager eventuelle fejl, jeg har haft
travlt denne morgen...

KH Maja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar