torsdag den 3. januar 2013

Dårlige ting ved USA (San Diego) 1

Disclaimer: Hvad jeg skriver gælder ikke overalt, og ikke alle amerikanere  - det er generaliseringer.

Kultur
Jeg har meget svært ved kulturen her i det sydlige californien. Den er meget overfladisk, man kan ikke sige hvad man tænker og mener. Det gør man bare ikke. Meget er small talk, og man kommer ikke tæt på folk. Nogle gange er det ok, men det er jo ikke sådan man får venner, og det er bare deprimerende. Jeg har næsten opgivet amerikanere, for der er så meget facade og overflade, at det er til at kaste op over..Folk er utroligt høflige og venlige, og det er jo både godt og skidt. Bagsiden er jo netop at meget er overflade.
Jeg er nu begyndt at forstå hvorfor invandrere i Danmark grupperer sig. Man kan ikke smide sin kulturelle baggrund fra sig. Man er nødt til at integrere sig på et plan, der er acceptabelt - og udefra virker danskerne som et koldt, hårdt folkefærd - det forstår jeg godt. Men hvis du har en dansk ven, forbliver man venner. Jeg hører andre fortælle, at de troede de kom tæt på nogle amerikanske kvinder - men pludseligt afbrød disse kontakten uden forklaring. Noget med at man ikke må være for tæt på, og sårbar. Jeg tror det er meget ensomt nogle steder..

Biler
Man skal køre allevegne, pga de store afstande. Dette er jeg ved at få spat af.
Dette medfører to yderligere ting, jeg virkeligt ikke kan lide - bil-os og trafikpropper..
Alle ser det som en menneskeret at man da skal have mindst een bil (gerne 2-3)! Jeg sidder i trafikproppen og ønsker jeg sad i en bus med en bog.. for i bilen skal jeg holde øje med trafikken. Jeg kan højst lytte til radio.

Jobmarkedet..
Her tror jeg at mine tidligere indlæg taler for sig selv. 

Klam mad..
Den mad, der er god i USA, er fra udlandet, fx italiensk eller græsk, thai, sushi osv. Desværre forsøger de at amerikanisere en del af dette, så mad, der burde være frisk, lækker og sund, bliver pøset til i gummi-ost og sukker... De har alt for meget forarbejdet mad. Man kan gudskelov undgå det størstedelen af tiden. Vi laver primært selv sund mad, og spiser en sjældent gang ude. som regel seafood eller thai, som man her kan få med grove ris.

Ost
Jeg savner god ost. Her smager det meste som gummi. Man kan købe en rimelig blue cheese, og god parmasan - og så har vi fundet et arabisk supermarked, der sælger god, DANSK feta...

Fjernsyn og reklamer
De første to måneder efter vi var ankommet boede vi jo i 'corporate housing' hvor vi bl.a. havde adgang til et væld af amerikanske tv-kanaler. Og de var frygtelige! Afbrudt af reklamer næsten hver 4-5 minut, og nogle gange kunne man slet ikke se hvornår reklamen stoppede, og filmen begyndte.. Der var også alt, alt for mange klamme reklamer rettet mod børn. Derfor har vi kun netflix...

Vanding
Een af grundene til at der er grønt her, selv under hedebølger, er, at mange bjergskråninger, parker osv bliver vandet af kunstige vandingsanlæg. De hævder godt nok at det er 'genbrugsvand', men helt ærligt, så meget regner det ikke.

Daginstitutioner
De er meget dyre (vi giver pt 1400 dollars for to børn, 3 dage om ugen = knap 8000 kr). Dette er så uden mad, og vi skal selv have bleer og wipes med. I Danmark gav vi 4300 for 2 børn, fuld tid, med god, økologisk mad (og det er jo så fordi daginst. i dk er subsidieret af staten..). De har en ide om at alle børnene 'går i skole', selv de helt små, og dem i Erics klasse (2-3 år) bliver trænet i at gå på potte mv, og i Silkes klasse (4-5 år) træner de dem i at lære bogstaver osv. Man kan mene om det hvad man vil, men jeg synes det er for tidligt - børn skal have lov til at være børn...Derudover 'skal' alle børnene sove 2 timer til middag, så de voksne kan få frokostpause. Eric har max brug for en time nu, ellers er han ikke til at drive i seng - gudskelov er Silkes lærer forstående over for at hun ikke skal sove de to timer, men godt må tegne... Ellers går hun i seng senere end os! Børnene er også opdelt i klasser efter alder, så vores unger ser næsten ikke hinanden - det er vi kede af. De får også saftevand og andet skidt, det der med at børn ikke skal spise sukker konstant, er ikke nået til USA.

Telefonselskaber
Arg - dette er virkelig grumt: Du betaler ikke bare for at ringe ud. Du betaler også for at folk ringer til DIG. Nej, jeg laver ikke sjov. Du betaler to gange. Det billigeste abonnoment man kan få er på 30 dollars (ca 170 kr) om mdr, og det inkluderer så - ja, 100 minutter. Var det så 100 minutter hvor man kunne ringe ud, var det acceptabelt (selvom det generelt er meget dyrere end i Danmark) men nej, det er både ind/ud opringninger. Usselt. Det har ikke altid været sådan, men problemet er at der er få store teleselskaber der har monopoler, og de gør alle det samme. De opkøber de små selskaber, så der ikke er reel konkurrence. Dette er, ligesom i Danmark, forbudt. Men modsat Danmark overholdes lovgivningen ikke - hurra for liberalismen! Den skal nok sørge for at nogle få kan rage til sig på bekostning af de mange. Så er kundservice forøvrigt exeptionelt ringe...

Våben.
Det er nemmere at købe et våben end at leje end bil, hører jeg. Om det passer, ved jeg ikke...

Manglende kritisk sans
I Danmark lærer vi fra tidlig alder at kritisere, have egne meninger, perspektivere, og ikke bare tro på alt vi får serveret (især hvis man er kommet så langt som til en kandidatgrad - så er det i meget høj grad..). I USA er meget udenadslære, selv på universitetsniveau. Dette betyder også, at hvis du gør noget af ovenstående over for amerikanere, risikerer du at de bliver fornærmede, tager det som kritik, ikke forstår dig osv. Dette besværliggører en ordentlig diskussion, og er netop en del af det kulturelle problem - du kan ikke gå under overfladen, da du så risikerer at fornærme folk.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar