tirsdag den 8. januar 2013

TIng man kan få og ikke kan få..

Man kan ikke få alt i USA.

F.eks. må vi bede vores gæster om at have makrel på dåse og torskerogn med. For nylig fandt jeg ud af at man heller ikke kan købe nivea deo her (??) Det kan bestilles over amazon.com - 30 dollars (ca 165 kr) for 3.. Irk.
Røget torskerogn? Glem det.
Sild og røget laks kan fås i Costco, dog i få varianter - og sild bliver her kaldt 'wine snacks'.. Måske ikke lige vin jeg ville drikke til sild:-S Rogn kan fås i Ikea.
Jeg tror ikke man kan få snaps, uden dog at vide det - drikker det ikke andet end til julefrokoster, så har ikke ledt efter det.
Rugbrød bager vi selv, men det kan også fås flere steder. Dog kan man ikke få knækkede rugkerner, så Claus bestiller hele rugkerner over amazon.com, som han så giver en kort tur i foodprocessor efter end kogning.
Man kan ikke få creme fraiche eller fromage frais.
Leverpostej kan fås hos en tysk slagter, og postej (pate) der minder om leverpostej kan også fås flere steder.
Lakrids kan man heller ikke få - men eftersom ingen af os rigtigt kan lide lakrids, er vi ret ligeglade...
God europæisk chokolade er svær at få - man kan købe rittersport med nødder her, dog. Men jeg kan slet ikke klare amerikansk chokolade. Den er så sød at man får kvalme.
God ost - jeg elsker stærk ost, og må jævnligt bede gæster om at tage med - her er standarden gummi-ost. Men er lykkes mig at finde god blå ost og dansk feta. Deres parmasan er god her.
Æbleskiver kan man faktisk købe (de bliver kaldt 'Danish Pancakes' ) og ting til at lave gløgg af kan fås i Ikea.
For at lyde underlig - jeg kan godt lide lever, lam og and - det er faktisk svært at finde!
Ellers kan man få en masse ting i USA man ikke kan få i Danmark, men det skal jeg nok skrive et indlæg om ved lejlighed!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar