lørdag den 21. december 2013

Claus i Danmark, børn og jeg i SD...

I forbindelse med at Claus søgte job i Danmark, ville det (meget) interesserede firma godt møde ham personligt. Han fik beskeden den 11 december. Og de ville godt se ham inden jul. Jeg mente at jeg godt kunne klare alle 3 unger de 3 døgn, det nu blev tale om. Han tog af sted mandag aften den 16. Jeg havde så ungerne hele tirsdag, onsdag og torsdag. .. programmet så således ud:
Mandag: Sige farvel til Claus. Køre Silke til svømning. Hælde de to andre af i børnepasningen ved YMCA. Tager Silke op efter svømning, får hende skyllet og i tøjet, henter de andre i børnepasningen - Lucia er ved at være sulten og skriger de 5 minutter det tager mig at køre hjem med dem. Fodrer børn mens jeg ammer, børste tænder og nattøj på børn, læse historier for børn. Silke og Lucia sov i vores seng, Eric ville sove i sin egen.
Tirsdag: Står tidligt op da Lucia vækker mig. Kaffe, morgenmad, Eric står op, får lov til at se lidt fjernsyn. Silke skal vækkes. Unger får at vide at kommer de ikke i tøjet uden brok, er der ikke mere morgenfjernsyn. Fjernsyn slukkes, ellers kan jeg ikke få unger til at spise morgenmad. Kører ned og afleverer Silke i bil, følger hende til skolelågen med de andre 2 på slæb, sender hende selv ind. Kører i My Kids Clubhouse til en playdate med Eric og Lucia. Efter 2 timers playdate: Tager ungerne i dollar tree, kører hjem, lader Eric få lidt mad, går med klapvogn (for motionens skyld og fordi jeg bliver skør af at skulle parkere ved skolen) ned for at hente Silke, der jo har kort dag (til 13.40) tirsdag. Lader ungerne lege ca 1½ time på legepladsen foran skolen for at gøre dem trætte. Om aftenen er der en juleaktivitet på vores lokale bibliotek som er 5 min væk i bil. Fodrer unger af og slæber dem af sted. Aktivitererne er promoveret som 'passende for alle aldre' men Eric kan ikke forstå konceptet 'sneboldskamp med papirkugler' og andre 'sneboldslege'. Selvfølgeligt er der også slik, på en hverdag - det burde jeg have regnet ud, ikke:-S. Der er også andre aktiviteter som er passende for Silke, men ikke Eric. Det eneste Eric får glæde af er den korte tegnefilm til sidst 'when the Grinch stole Christmas'. Resten består mest af mig der læser bøger for Eric eller render rundt og forsøger at forhindre Eric i at ødelægge computere etc. Mens jeg ammer Lucia. Ikke specielt afslappende. Lucia beundres meget af bibliotekspersonalet og de teenagere der hjælper til. Kører hjem. Fodrer børn. Smider dem i nattøj. Børster tænder på dem. Laver deres madpakker til dagen efter. Eric bliver overtræt og bliver helt hysterisk da fjernsynet blev slukket. Får time-out på værelset. Skriger, skriger mens jeg putter Silke, som falder i søvn med det samme. Tjekker Eric, der er faldet i søvn på sin seng, mens han stadig ligger og hikster forurettet. Får læst ½ time i min bog inden jeg falder i søvn. Vågner kl 12 da Lucia skriger. Hun har tisset igennem. Skifter hende og tøj. Ammer. Sover. Ammer. Sover.

Onsdag: Står op kl 530 da jeg ikke kan sove mere. Silke klynker og er umulig om morgenen, så jeg går ned og siger 'du kan komme ned og få tøj på og morgenmad når du er færdig med at klynke'. Med 2 andre børn der skal hjælpes bliver der slået hårdt ned på klynk og umulig opførsel. Kører først Eric i børnehave, så Silke i skole, da jeg kan parkere lige foran børnehaven, mens der er en længere gåtur fra parkering til skolen(ha, har været her for længe, vi taler om max 500 meter, men det føles også langt når man slæber på en supertung autostol. Og jo jeg kunne godt spænde Lucia ud - men det tager tid, og hun HADER at blive spændt fast igen.). Rydder op, da der kommer een og hjælper mig med at gøre rent (luksus I know). Får slappet en smule af, her... Henter Silke i klapvogn for motionens skyld. Kommer hjem, skifter til bil og kører ud for at hente Eric og aflevere check for januar-pasning. Her ville jeg lade ungerne få pomfritter inden Silke skulle til svømning, men det har de ikke i nærheden af børnehaven, så jeg slæber ungerne i Stater Bros og de får nogle mini-muffins. I køen ser de en ældre mand med hvidt bølgende skæg, kraftig, og med nissehue på - Silke råber 'Hi Santa! I'm here! ' Eric råber 'Hi Santa' og begge vinker ivrigt. Folk i køen griner. Kører til YMCA - hælder Lucia og Eric af i børnepasningen, får Silke til svømning, får Silke skrevet op til svømning i januar og betaler for det, og når selv lige at presse 20 min træning ind. Silke op af vandet, skylles, kører hjem, børn fodres... etc etc. Historie læses og alle puttes. Er træt.
Torsdag. Vågner 430 ved at Lucia vil ammes igen igen igen. Kl 5 står op, da jeg er for sulten til at kunne sove. Kl 6. Eric og Lucia står op. Børn fodres etc etc. Silke køres i skole, og Eric, Lucia og jeg kører til Paint the walls, hvor jeg er 'host' for en playdate. Eric maler en fin blomst og bruger derefter næsten 2 timer på modellervoks. Han smager også på det selvom det er fedtet ind i glitter. Her kan jeg mærke trætheden. Eric og jeg kører hjem og slapper af, inden vi tager klapvognen til julefest i Silkes klasse. Herefter prøver jeg at have børnene på legepladsen i en time, men de er trætte og det er koldt, så vi går hjem. Unger plantes foran fjernsynet og de fodres. Silke får lov til at holde Lucia lidt i sofaen.Tjekker Claus fly, det er 1 time forsinket. Omsider kommer han hjem - lidt over 7 - og ungerne er glade. Pludseligt siger Silke 'mor jeg vasker lige hænder, Lucia gylpede på mig'. Hun har lagt Lucia på maven på kanten af sofaen (og Lucia kan godt trille fra mave til ryg - og ryg til mave nu). Jeg flyver gennem stuen og får fat i mindstepigen inden hun triller på gulvet. Silke får forklaret ret kontant at man godt må ligge Lucia fra sig på gulvet, men ikke på sofa eller seng, fordi hun kan falde ned og slå sig..
Jeg er træt. Jeg har lagt mærke til at når jeg er alene om det, er jeg mere tilbøjelig til at gøre tingene med det samme, fordi der kommer ikke et tidspunkt hvor Claus kan overtage, og jeg kan fx lægge vasketøj på plads (det nåede jeg ikke). Men jeg klarede at lave frokost til ungerne alle de dage det var nødvendigt, at køre opvaskemaskinen, at vaske tøj, at betale regninger, osv.

Og nøj hvor må det være hårdt at være enlig mor! Jeg tager hatten af for Jer i beundring! Jeg klarede det, men det var ikke nemt..



Ingen kommentarer:

Send en kommentar