torsdag den 5. december 2013

Frem og tilbage

Jeg går jo med Silke til skole t/r, 2 gange om dagen, som regel 3 gange om ugen, 2.½ km hver vej - i bakket terræn. Det meste af tiden har jeg Lucia i slynge eller sele - skærmet for solen. Som sagt, barnevogne er dødsfælder her, så det har vi fravalgt. Som regel har jeg bilen tirsdag og torsdag, hvor jeg også har Eric. Det er nemt nok at aflevere - da vi 'kun' har een bil (sjældenhed her, jeg kender kun 1 anden 1-bils familie) er Claus med, så en af os drøner ind med hende, Claus kører på arbejde med Lucia, Eric og jeg i bilen, og så har jeg bilen - og kører oftest ud til en mødregruppe aktivitet eller tilsvarende. Så kører jeg hjem med ungerne og Lucia skal fodres og Eric får lov til at se fjernsyn. Suk.. Så skal Silke hentes. Jeg kører ned til skolen og parkerer - der er ikke parkering lige ved skolen (en smule, men aldrig til at finde en plads) så derefter skal jeg slæbe en sur 3-årig og en baby - enten i autostol eller slynge- med. Køreturen tager 5 minutter. At få børn ud af bil og over 2 lyskryds og ind på skolen - 15 minutter, mindst!!.. Min holdning er at jeg ligeså godt kan gå. Det tager 10 minutter mere og jeg får motion (altså, at gå t/r tager ca. en time - mens at køre tager omkring 35-40 minutter. Men jeg får seriøst stress af at skulle hive børn ind og ud af bil, og kan godt lide at bevæge mig)..
.Ja, jeg får stress af bilen, og meget af det handler også om at jeg ikke laver andet end at smide børn ind/ud og sidde i kø på motorvejen, samt slæbe børn frem og tilbage mellem elendig parkering ved skolen og selve skolen..

Een af mine veninder fik ondt af mig og forærede mig denne, da hun var færdig med den. Jeg aner ikke om de er normale i dk - man spænder autostol med baby fast, og der er en siddeplads til større barn også - den kan foldes og smækkes i bilen. Her i USA har man slet ingen anbefalinger mht at have små børn siddende i autostole. Jeg prøver at lade Lucia sidde der i kortere perioder, men nogle gange falder hun i søvn i autostolen.. og så lader jeg hende altså sove...En gang imellem, når min ryg skal aflastes, triller jeg også ned og henter Silke med Lucia i den. Jeg må tilstå at jeg sjældent bruger den, da det også tager tid at folde den ud og folde den sammen. Jeg bærer ofte Lucia i autostolen - og hvorfor er autostole så tunge? Jeg sværger, den vejer det dobbelte af Lucia...


Her i USA har de slet ikke de anbefalinger vi har i dk med hensyn til autostole. Folk lader gerne babyen sidde i den i timevis. Jeg er for dansk til at gøre det, men overholder heller ikke helt de danske anbefalinger - nogle gange skal vi altså køre en lidt længere tur. Amerikanerne kan slet ikke forstå at 1) vi har jo kun een bil 2) jeg vælger at gå. Silke går om morgenen, men om eftermiddagen henter jeg hende i klapvogn. Jeg bliver dagligt tilbudt lift... og de er bange for at Silke bliver 'for træt' af gåturen (ned ad bakke) og ikke kan lære. Undersøgelser viser jo faktisk at bevæger man sig til skole/arbejde lærer man bedre og er mere produktiv. Her ser jeg folk køre, i bil, til postkassen, 200 m væk. Jeg er stort set den eneste jeg ser gå.. Og som Claus siger 'jeg ser flere mennesker gå på løbebåndet'.. .Jeg vil til enhver tid hellere gå udenfor. Nu er det heldigvis december og derfor en smule køligere. September var meget varm.. . 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar