torsdag den 17. maj 2012

Torsdags-historien: Rumænien, 2002 (2) Fortællinger fra Sighisoara og Timisoara

.. jeg kan ikke finde indlæg 1...I sommeren 2002 var jeg på en work-camp i Rumænien, hvor vi passede forældreløse babyer. Meget, meget hård oplevelse..
Nu har vi vaeret i Rumaenien en uge, og endnu er der ikke sket noget..Vi fik
resultaterne af vores undersoegelser i dag og en af pigerne har problemer med
lungerne og har faaet besked om at tage paa hospitalet...Men det vil hun ikke.
Ingen af os her stoler saerlig meget paa at noget her fungerer - overhovedet.
Ikke laengere. Jeg loeb ind i nogle danske medicinstuderende, der ligeledes var
hernede for at arbejde paa boernehjem, og de har faaet taget samme proever som
vi fik taget - bare i Danmark. Og de arbejder paa det boernehjem vi skal
arbejde paa...Saa hvorfor, jeg spoerger bare, kunne vi ikke have faaet taget de
proever hjemmefra? Det havde sparet tid, sved, og taarer...Vi er alle parat til
at klage til SCI (den romaenske arrangoer)


I torsdags besoegte vi et 'kunst-center' hvor boern der er tilbage i
udvikling, som evt. har motoriske vanskeligheder el.lign. bliver hjulpet af
kompetente paedagoger. Ved hjaelp af arbejde med ler, maling, rytmik og musik
hjaelpes disse boern op paa et niveau der svarer til deres jaevnaldrendes,
eller div. skavanker afhjaelpes. Derefter besoegte vi endnu et boernehjem,
denne gang i en stor betonblok, hvor der naesten ikke var nogle voksne. Nogle
af boernene havde vaeret i Danmark paa sommerlejr og blev helt euroforiske da
de fandt ud af at jeg var dansker. De forsoegte at hverve mig til naeste aars
lejr og lod mig naesten ikke gaa igen. Danmark er et meget populaert land i
Rumaenien.


Fredag tog vi af sted til Sighisoara, en by i Transylvanien der ligger taettere
paa bjergene og
derfor ligger hoejere end Timisoara. Vi var med tog saa det var en lang tur.
Loerdag morgen ankom vi (nogle tog afsted allerede fredag tidligt, mens vi var
et par stykker der hellere ville sove i toget) og deponerede vores baggage paa
stationen for derefter at undersoege byen. Det er ogsaa en smuk by, dog delvist
skaemmet af en begyndende industriali og forurening(primaert bilos,
klamt..)!!!!!!


Vi saa hele den gamel bydel som var munter i forskellige farver, med krogede
gader der snoede sig op og ned, og med mange blomster, trapper, skraenter, smaa
forsultne vilde katte etc.

Vi besoegte Vlad Tepes' (Vlad Dracul, Dracula)foedested. Tepes betyder at
gennembore(med en pael) og Dracul ' dragens soen'.
Desvaerre brillierede Dracula med sit fravaer. Suk. Ingen hoeje moerke fremmede
med spidse taender og gennemborende blikke. Suk.

Vi var hjemme igen soendag aften efter at have tilbragt 9 timer i et meget
varmt tog.

I dag har vi forsoegt at finde ud af om vi kan begynde paa vores boernehjem
onsdag, hvor de har alle resultaterne, eller om det er helt omsonst. Vi satser
paa det foerste...I dag har vi derfor arbejdet paa et boernehjem for lidt
aeldre boern. Vi legede 'de olympiske lege' med dem og fandt paa mange sjove
ting. Boernene er soede, men kraever utroligt megen opmaerksomhed, baade de
yngre og de aeldre.
I aften er vi inviteret til pandekager (crepes) hos en af Inas venner. Jeg
forstar en del rumaensk nu og kan sige vigtige ting som 'nu interleg' (jeg
forstaar ikke) osv.

Maendene her har det med at nidstirre os fire lyshaarede piger - vi har faaet
at vide, at det er fordi at vi er 'eksotiske'. Tjah, jeg foeler mig ogsaa meget
eksotisk...Ellers har rumaenerne det meget med at roere ved folk, tage dem om
halsen, et klap paa armen etc. Men - paa et tidspunkt var jeg ude for at nogle
proevede noget mere...Det er meget generende, og jeg slaar faktisk i saadan en
situation (ikke haardt, jeg vil ikke goere folk vrede, men bare saa INGEN er i
tvivl om at det er et NEJ). Jeg vil ikke intimideres. Jeg har ikke selv valgt
at blive en pige og at have blaa oejne. Det er ikke fair at jeg skal generes
paa grund af det.


Skriver naar jeg igen har tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar