mandag den 3. september 2012

Job-søgning (1)

Ja. Jeg fik jo så min arbejdstilladelse i slutningen af maj. Lige før, vi tog 3 uger til Danmark.

Da vi kom hjem var der så masser at se til. Langvarig periode med jetlag, og begge unger skulle køres ind i deres nye 'klasser' i daginst. Her deler man jo op aldersmæssigt, så de skifter klasse hvert år.

Det trak tænder ud. Jeg var stadigt 'playgroup-coordinator' i moms' club - havde opsagt pr. 1 sept.

Alle andre udlændinge (primært danskere) anbefalede, at jeg fik nogen til at omskrive mit CV. I véd, janteloven?? Den findes ikke i USA. Her gælder det om at råbe højt om, hvor dygtig du er.. Hvor nemt er det, for en dansker, og især en dansk kvinde?

Samtidigt har der været en del debat på ingeniørens hjemmeside (jeg må melde, jeg har oprettet en profil..) om hvor svært det kan være for den medfølgende ægtefælle, efter et udlandsophold, at få job. Det synes uretfærdigt. Jeg har måttet køre børn ind i daginst. Slås med myndigheder. Tage kørekort. Og noget af det sværeste, være koordinator i en amerikansk moms club. For ikke at nævne, at jeg på de 8 mdr, vi har været her, har skabt os noget, der ligner et hjem, et socialt liv (samtidigt med at det er mig, der holder kontakten til 'hjemme'). Jeg har skaffet os venner, forsøger at skaffe ungerne venner, forsøgt at besøge en masse steder, at udforske. Jeg gør rent, handler, planlægger. At være hjemmegående, især med børn i vores alder, er ingen ferie. Tværtimod (og det vil jeg skrive et indlæg om!)

Vi fik - på anbefaling- et CV firma til at hjælpe mig med at omskrive mit CV så det passer til en amerikansk kontekst. Ganske kort: Jeg er cand.merc. Jeg har en del arbejdserfaring, og har læst flere ting, inden jeg 'faldt til' på CBS (som, trods fejlene, er det beste sted jeg har været). Jeg har haft adskillige jobs, i forskellige brancher.

Skal jeg sige noget positivt, er det at jeg lærer hurtigt, og er god til at sætte mig ind i ting (og jo, vi taler ekstremt hurtig). Det negative.. argh, så hemmelig er denne blog jo heller ikke - men jeg tror at mange kvinder har det som mig.. at man ikke føler, at man kan noget (fordi det man kan, det er jo en selvfølge..).

De skulle have en masse information. Jeg havde oversat mit CV til engelsk, men de skulle have meget mere. Sidste uge modtog jeg så mit amerikaniserede CV til 'review'..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar