tirsdag den 11. september 2012

Job-søgning (5)

Hmm. Har en mistanke om at der kan komme rigtigt mange af disse job-søgnings indlæg.. Det er en jungle her i USA.

Jeg endte med at aflyse den ene jobsamtale, efter at have ledt på Yelp, hvor der stod at samtalen var meget, meget lang, og totalt falsk. Jeg ved ikke om det er en variant af 'nu bruger vi en masse af din tid, så er du nødt til at blive hos os' ting..? Altså, når folk har investeret en masse tid, og føler at firmaet har investeret i dig, vil de være mere tilbøjelige til at sige ja. Velkendt trick.

Det andet interview.. jeg forventede ikke det vilde. Fandt stedet, endte med at vente ½ time ekstra, da den manager der skulle udføre interviews, var forhindret, og en anden manager skulle tage over. Hmm. Ok. Det kan jo ske, men giver ikke det bedste indtryk af firmaet.

Manageren der interviewede mig var såmænd fin nok - det mindede en del om et dansk interview, bortset fra de typiske amerikanske (overfladiske, overflødige) høflighedsfraser 'how was your weekend etc'.

Jobbet viste sig så i at bestå i at stå i Home Depot (amerikansk version af Silvan eller tilsvarende, bare større) og forsøge at sælge folk en service, hvor Home Depot kommer ud, ser på deres køkken, bad, osv (gratis) og derefter fortæller hvordan det kan ændres, pris osv... Man skulle snakke med 150 til 200 mennesker hver dag, og ville få måske 4-5 ja-sigere. Det giver jo også kun mening at kontakte hus eller lejligheds-ejere i dette tilfælde...

Ok. Jeg har en masse erfaring. Jeg har en kandidatgrad. Jeg sidder gerne i kassen i Starbucks, eller fejer gader (ville være øv jobs) men at stå og forsøge at sælge folk den slags. I Home Depot. Nej tak. Og jeg bliver ikke jagtet af en tåbelig a-kasse og debile aktiveringskurser, da jeg officielt er 'homemaker', hjemmegående husmor...

Timerne var også helt ude i skoven. Fra 11-19, eller 12-20, også på lørdage. Tirsdag og onsdag har jeg kurser på universitetet fra 18-21. Jeg vil også gerne se mine børn. Bevares, det sidste job jeg havde i Danmark, var 10-18, lørdag 10-16, men det var ok. Jeg arbejdede 2-3 aftener om ugen, og 1-3 lørdage. Så det fungerede fint, og der var god tid til at aflevere unger om morgenen. Det andet her virker ikke så godt. Jeg sendte dem en pæn mail hvor jeg sagde tak, men nej tak...

Suk. Jeg har kun reelt søgt en uges tid, men det er svært at tro på at jeg finder noget acceptabelt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar