lørdag den 20. juli 2013

Eric, Silke og update på baby

Eric: Er nu næsten 3 år. Har været renlig i nu næsten 2 mdr. og klarer det ganske glimrende. Han er også ufrivilligt blevet sutteafvænnet - han har haft nogle enkelte sutter tilbage, hvor han så klarede at miste de to sidste på samme dag. Da var han lige blevet renlig, så vi købte en enkelt pakke med to, så han ikke både skulle blive renlig og sutteafvænnes på én gang. For et par uger siden mistede han også disse sutter (han tager dem ud af munden og smider dem diverse steder.. og ikke altid derhjemme...) Og ja, denne gang købte vi altså ikke flere. Der var ikke nogle sutter tilbage, og sådan var det.. Der gik en lille uge med brok ved sengetid, og vågen dreng om natten 'mi sut'. Men alt i alt - der var ikke flere sutter! Min veninde fandt godt nok én i sit hus, men da havde han ikke brugt sut i flere dage - og jeg fandt én under sofaen da jeg gjorde rent. Men de røg ud.. Da havde han været suttefri i næsten en uge. Lørdag kom han med ud for at vælge en suttegave. Vi forklarede ham at han nu var en stor dreng og ikke havde brugt sut en uge, så nu kunne han vælge en gave. Oh hvor svært for en lille dreng - han endte med en piratkiste med flere piratting i, og et piratsværd (behøver jeg at sige at han er glad for pirater?). En helt anderledes proces end med Silke hvor det var planlagt, vi læste bøger om det, og vi sendte sutter til julemanden. Her skete det bare..Måske på en lidt hård måde, men han virker ikke traumatiseret.
Han har nu lært at stå på den lille IKEA skammel når han tisser stående, så han rammer nemmere. Han har opdaget forskellen på ham, far, Silke og jeg - my tissemand - far tissemand! Mor.. (peger) haha..Er omsider begyndt at snakke, men som forventet ofte på en blanding af 2 sprog 'Thank you, mor' (min favorit). Goodbye, farmand. Se there... Også enkelte hele danske sætninger 'mig ha den!!'. Så nu må der godt snart komme lidt flere ord på - vi øver ord med ham når vi læser for ham, men vi har haft episoder hvor han er helt hysterisk og råber 'min ting, min ting' uden at vi aner hvad det er for en ting han taler om..

Silke: Er snart 5½. Kan alfabetet (sådan da) og skrive sit eget navn, far, mor osv. Glæder sig til at skulle i skole. Er meget dygtig til at svømme og er nu rykket op på det højeste hold hun kan være på, inden hun fylder 6.. Hun er frygtløs og hopper bare lige på hovedet i vandet. Så er hun desværre også inde i en periode  hvor hun klynker en del, og ikke lytter til os - jeg kan forstå på veninder der har jævnaldrende piger at det er normalt, men sjovt er det ikke!

Baby: Jeg blev vækstscannet i uge 32 (her i USA sætter man i gang når baby bliver vurderet til 4 kg hører jeg - men begge de andre var lige over 3 kg, så jeg tvivler på at jeg får en på 4 kg denne gang) hvor de vurderede lillesøster til at ligge på 34 percentilen (dvs mindre end 'normalt' men uden det var nok til at give bekymring). Jeg tror at hun er tættere på gennemsnittet end lægerne mener - det har de andre jo været. Men jeg kan jo tage fejl. Jeg satser på hun kommer mellem uge 36 og 38, der er de andre også kommet.. Jeg må jo ikke dyrke 'hård' sport så jeg dyrker en del vandaerobics (hvor jeg også er den eneste under 60, og må svare 10 forskellige på hvor langt jeg er henne hver gang) som er ok, går en del (selvom varmen pt gør det hårdt.) og styrketræner...Jeg har stadig plukkeveer, og har en gang i mellem været nødt til at lægge mig ned en time eller 2, men regelmæssige er de ikke blevet igen. Heldigvis... Jeg sover skidt pga babyspark, plukkeveer og varme - så nu må det godt snart ske... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar