lørdag den 20. juli 2013

Suk - mere sukker:-(

I foråret da jeg afleverede Silke og Eric, opdagede jeg til min forfærdelse at morgensnack'en bestod af.. Øh ja. Vafler og juice. Helt ærligt. Det er jo ikke mad - det er dessert eller slik..Vi var oppe at snakke med dem, og fik en liste med over hvad maden var - og den var 'godkendt af højeste myndigheder'. Tjah. Tror da pokker at USA har et fedmeproblem..(og så er jeg slet ikke kommet til hvad de serverer af skole'mad' - det må vente til en anden god gang)
 Her .--Mandag, granola (muesli fyldt med sukker) - og juice... Tirsdag, bagels - som altså er hvide bagels, at fuldkorn er sundere er man ikke helt nået frem til her.. Onsdag - Yogurt og kiks. Kiksene er ok, men yogurten har 37% sukker - og det er altså alt, alt, alt for meget - især når vi har børn der gerne spiser det neutralt.. Torsdag ok, og fredag egentlig også ok, selvom jeg må tilstå at jeg ikke ved om de putter sukker i havregrøden. Megen havregrød her er præfabrikeret med tilsat sukker.. Hvis I kigger på fredag eftermiddag, kan I se de får 'applesauce' (æblemos). Med tilsat... 25 gr sukker pr portion (en kop). Hvorfor??? Æblemos er sød i sig selv - vi køber altid den usødede..

Se herunder: 'morgenmadsprodukt med mælk - det ville være helt fint, hvis ikke det var fordi morgenmadsproduktet var fyldt med sukker.. 'fig bars' som serveres om tirsdagen er IKKE figenstænger. De er småkager med fyld af figen eller anden tørret frugt (dvs. sukkerbombe). Onsdag morgen er ok, ligeledes torsdag... Men fredag? Suk.

Her er, hvad ungerne får på en måned (vi giver selv vores frokost med, og snacks - hvis det er de får sunde snacks, frugt, grønt, de fleste kiks, må de godt få også, og vi har sagt ja til at de kan få hvad de andre får på fødselsdage.. og jeg forbander de forældre, der slæber enorme klamme kager med)

Jeg siger ikke at det hele er skidt, der er frugt og grønt blandet i - men alt brød/pasta mv. er den hvide slags (jeg er vokset op med de grove varianter, og det er også kun det vi serverer herhjemme) og amerikansk ost..? Ehm, gummi... (nåh ja, bemærk også at der serveres en del saltines (saltkiks) og pretzels (saltkringler) så ungerne får da også lige en ekstra dosis salt!!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar