lørdag den 20. juli 2013

Spejder eller ej?

Claus og jeg troede at det kunne være en god idé  at melde Silke til pigespejder. Sunde, kreative aktiviteter og natur, tænkte vi (Skal lige siges at ingen af os har været spejdere). Der er ved at blive startet en ny division op, hvor vi bor, og der har været nogle indledende møder hver tirsdag. Jeg har taget Silke dertil nu 2 gange, og hun kan godt lide det. Meeen.. 2 - gang kom hun ud med sådan to (bemærk størrelsen) :

Ja.. een af de 'sunde' spejderaktiviteter var at prinsessepynte enorme kager..

De fik lov til at spise dem, jeg orkede ikke at tage kampen op lige dér - men de ved også godt at så er der intet lørdagsslik.. (det er ikke helt indført endnu - men når de plager, siger jeg 'er det lørdag i dag.?')
Der havde været prinsessetema, og fint nok, der blev lavet en krone, en tryllestav (eller scepter, er lidt i tvivl) men.. helt ærligt, to kæmpe enorme småkager? Uden at spørge forældrene? Jeg vendte det med en veninde og Claus, og vi er enige om een ting: Vi er SÅ FORBANDET TRÆTTE af amerikanernes syge 'snack' kultur. Småkager er snacks. Muslibarer med 14 gr. sukker pr/bar er snacks. Is er snacks. Osv. Så fat det dog: Det er ikke snacks!! Det er slik og dessert - og bør kun gives en gang i mellem. Jeg er ok med at mine børn får slik, kage mv til fødselsdage, til fester, og en sjælden gang imellem hos bedsteforældre, fx. Og de får lov lørdag (hvis ikke der er fødselsdage i weekenden) til at få lidt chokolade, is eller lignende..Men som en helt almindelig tirsdagssnack? No way! Også blandt amerikanske mødre viser problemet sig - der bliver rask væk slæbt småkager med, og når jeg så siger at mine helst ikke skal have dessert/slik siger de 'oh, it's just a snack'. No it's NOT JUST A SNACK! Ville I have det godt med at Jeres børn flere gange om ugen fik fx vafler som morgensnack i børnehaven, og derefter blev fodret med enorme kager af andre mødre 'for det jo kun et mellemmåltid:-S'? Jeg er syg og træt af det. Og igen - fedmeepedimi, anyone? (Og så vil jeg lige nævne at der er specifikke genetiske årsager til at det faktisk kan være farligt for mine børn at vænne sig til for meget sukker - men jeg ønsker ikke at være for offentlig omkring det - så jo, jeg er lettere hysterisk, men jeg har desværre mine grunde)

Jeg sendte efterfølgende en mail og fortalte at jeg var meget skuffet over at min datter havde fået to enorme småkager, og bad fremover at få 'heads up' når der var søde ting. Næste mail..'kom til vores ice cream social.. blablabla..'. Øh, nej tak. Man kan godt være social uden is. Hvad er der galt med frugt? Eller bare at være kreativ? Jeg skrev pænt nej tak, jeg kunne ikke støtte isspisning på en helt almindelig tirsdag, da vi prøver at lære vores børn gode vaner, og smed lige et par referencer til hvor meget sukker amerikanere egentlig konsumerer. Så nu må vi se hvordan det går med dét spejderi.. Jeg håber godt nok ikke at det er så slemt i Danmark.. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar