lørdag den 21. januar 2012

Jagten på kørekort del 1

...jeg har jo ikke kørekort, og det er jo ligesom et must have herovre.... ellers kan man bare ikke komme nogle steder. Dvs, det kan man godt, men offentlig transport er RINGE, og gåafstandene store. Der er ca 3 km til den store dejlige legeplads i nærheden, og 1½ til den næstnærmeste mellemstore legeplads... Så vil jeg noget som helst her, f.eks. få et job og et socialt  liv ... kørekort.

Vejen til kørekortet er dog noget snørklet - primært fordi jeg er udlænding. Først skal man registreres, f.eks. ved at få social security number (SNN) eller lignende. Med vores relocation agent tog vi således den 27 december (kan først gøres et par uger efter man er ankommet til landet) ind på kontoret hvor dette skulle foregå. Da jeg har L2 visa er jeg også 'elegible for ssn'. Meeeen - oh ak og ve. De accepterer kun oprindelige dokumenter, og vores oprindelige vielsesattest er i transit - vi havde en smule travlt, og var lidt stressede, inden vi rejste..og så organiserede er vi jo heller ikke.... så... Claus kunne godt få et ssn, men jeg kunne ikke (før vi viste oprindelig vielsesattest - det er jo meget vigtigt at de ved vi var gift FØR vi kom til landet - never mind at vi altså viste den på den amerikanske ambassade - regler er jo regler..) Uden ssn kan man ikke få kørekort.

Med mindre... at man får et 'letter of denial'... dvs et brev der viser at man ikke KAN få ssn, fx fordi man er medfølgende hustru til en udstationeret mand, eller noget... Hende der havde vores sag var et rigtigt pernittengryn, og ville ikke give mig et... 'du kan jo godt få et ssn - I skal bare komme med Jeres vielsesattest'.. øh ja, den sejler altså over havet nu..... Hallo, altså, jeg har ikke kørekort, hvad f... skal jeg så gøre? Så det endte med at hun indviligede i at give mig en variant af et 'letter of denial', der sagde at jeg ikke kunne få et ssn ... lige nu..

Vores relocation agent var ret sikker på at dette ville de godtage hos DMV (kørekort kontoret)... Fortsættes

Ingen kommentarer:

Send en kommentar