lørdag den 21. januar 2012

Jagten på kørekort del 2

Jeg gik ind på DMV's hjemmeside og tilmeldte mig en skriftlig køreprøve en mandag i januar om morgenen - vores relocation agent tilbød at køre mig, så Claus kunne passe børnene imens. Jeg brugte weekenden på at læse en lille bog om californiske love og køreregler, god køreskik mv (og jeg kan allerede nu sige, som fodgænger - bilisterne her er altså ikke gode til at se cykler og fodgængere - de er simpelthen ikke vant til dem. Farligt...)

På nettet fandt jeg flere links til køreprøver, så man kan øve sig. Nogle spørgsmål er altså bekymrende:

4. If you drive faster than other vehicles on a road with one lane in each direction and continually pass the other cars, you will:
... Jeg håber at 1 og 3 falder ind under en 'stupidity clause '... Sorry, but you are too stupid to get a drivers license - you will jeopardize other peoples' lives...Men tror det desværre ikke... Claus og jeg troede faktisk ikke vores egne øjne da vi så den...
Og som dansker bliver man rimeligt paf over denne:

7. When can you drive in a bike lane?


... svaret er faktisk 2... altså, jeg ville da mene at billister helt skal holde sig fra cykelstier, andet end for at dreje, eller hvad...?
Og denne -ikke helt så slem som den første, meeeen :
4. When you tailgate other drivers (drive close to their rear bumper):
øh, så når man 'presser' andre førere afhjælper man trafikpropper? Nej, det var ikke den...
Det er den første. Der er nemlig de officielle love, og så er der de 'uofficielle' - som hører ind under almindelig sund fornuft, som at man ikke overhaler inden et skarpt sving, kører hurtigt over en bakke hvor man ikke kan se hvad der er på den anden side..og ikke chikanerer andre billister.. osv... så man skal holde øje med om testen bruger ordet 'legally' eller 'safe'...  
Et tragikomisk afsnit i håndbogen: ' the law states that drivers must always yield the right-of-way to a pedestrian, but if the driver cannot stop in time to avoid hitting you, the law will not prevent you from being hit..'.(dvs i et kryds, når der bliver grøn har fodgængere forgangsret før biler begynder at dreje til højre).  så hvis de slet ikke ser en eller kører alt for hurtigt, ja så er man nok død ligegyldigt hvad loven siger..Men jeg har altså oplevet at flere totalt blinde billister bare har kørt lige ud foran mig og ungerne (i cykelanhængeren),eller har blokeret fodgængerovergangen - så man skal være meget forsigtig som blød trafikant her.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar