lørdag den 3. marts 2012

Jagten på kørekort, del 8

... Adam (kørelærer) pressede flere gange på, for at jeg skulle skrive mig op til køreprøven. Det gjorde jeg så, selvom jeg slet ikke følte mig klar... Vi trænede i det område i Poway hvor jeg skulle op. Basalt set skal man køre rundt i ca. 20 minutter i et villakvarter - selvfølgelig passerer man nogle store veje fra og til DMV's kontor. Det de så ser efter er om man stopper for rødt, stopper ved stopsignaler, kan bakke, skanner trafikken, husker at blinke, kan skifte bane, osv osv. De markerer, og man kan have til og med 15 fejl. Nogle fejl - f.eks. at køre over for rødt, eller ikke stoppe ved et stop-signal, er dumpe-fejl.

Jeg kørte ruten omkring 8 gange med Adam, og 'dumpede' flere gange...

Dagen oprandt, hvor jeg skulle op til prøven. Jeg havde to timer med Adam om formiddagen (vi betalte for 6 timer ad gangen, som man så tager ad 2 gange - det er 220 dollars for 6 timer, dvs ca 1100 kr) så jeg havde nået at få 14 timer inden jeg tog prøven, og har så taget 4 efterfølgende.
Adam og jeg kørte til Nokia, hvor jeg så kørte Claus og jeg til DMV's kontor. Claus gik en lille tur mens jeg tog prøven. Jeg sagde til den kvindelige køresagkyndige at jeg var et lallende nervevrag (ikke lige sådan formuleret) og hun sagde at hun også altid var nervøs, når hun skulle ud og køre med nogen - hun vidste jo ikke om de var totalt frygtelige billister og kunne slå hende ihjel (man kører i egen bil, så ingen ekstra bremse eller speeder..). Vi starter så, jeg kommer fint ud på vejen, og laver et højresving for rødt (det er lovligt her i CA, bare man stopper først, og se sig for). Efter at have gjort dette tænker jeg: Stoppede jeg? Eller trillede jeg bare stille frem? Jeg tror ikke at jeg stoppede - åh nej, jeg er dumpet... Hvorfor siger hun ikke vi skal køre tilbage?? ... Så blev jeg enig med mig selv om bare at tage resten af prøven, hvis jeg havde dumpet kunne jeg ikke gøre mere nu, og hvis ikke, havde jeg måske stadig en chance.

Og gæt hvad.

Jeg bestod.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar