mandag den 18. juni 2012

At dyrke sport i San Diego (1)..

I forlængelse af min forrige post, som beskriver hvor belastende, farligt og svært det kan være at være cyklist, fodgænger, jogger her i SD, kommer vi til et relateret problem: At få sport og motion indkoorpereret som en del af hverdagen her i SD.
Jeg har altid fundet det idiotisk at tage bilen til og fra arbejde, for så at tilbringe 1 time i motionscenter (selvfølgeligt, alt efter hvor man bor, job, præferencer, osv). Vi boede i Albertslund, og arbejdede begge to i København. Det var meget hurtigere at cykle. Eller tage offentlig transport. Med cykel - det kunne godt være at det alt efter vind, vejr og hvor træt man lige var, tog 15-45 minutter mere. Men så havde man da cyklet 12-30 km, og bevæget sig 45-120 min (alt efter hvor i KBH, og om man tog cykel een vej eller begge), og behøvede ikke tænke så meget mere over sport den dag. I weekenden cyklede vi med anhænger ud for at handle, gik ture på stierne, gik til den lokale netto/fakta for at handle. Løb en tur på stierne, cyklede til Vestskoven og løb en tur..Osv, osv. Vi fravalgte bil - vi sparede en del penge på det, og det er altså ikke en nødvendig ting at have (for os). Mine forældre har aldrig haft bil, bor også i Storkøbenhavn, og havde altså 3 børn. Vi tog toget, bussen, og cyklede - så sådan er jeg ligesom opdraget..

Her er det nødvendigt at have bil. Jeg kan ikke lide at køre, og kommer nok aldrig til det, men er en bedre billist end så mange andre jeg ser derude (jeg tog jo faktisk køretimer - ikke et krav i USA - så mange mennesker lærer at køre af nogle andre dårlige billister...)

Sport kan simpelthen ikke indkorporeres på samme måde i dagligdagen her i SD. Det irriterer mig gevaldigt! Det er bare så smart - man får lidt motion, og kommer frem...Dette her er jo sandt:

Her: Vi har kun een bil. Nogle dage har Claus den, og så går jeg til legepladsen, som ligger en times gang væk op ad en enorm bakke,med ungerne. I bagende sol...
Silke går til svømning i det lokale YMCA, som ligger ca 1½ km væk. Op ad en stejl, stejl, stejl bakke (Valby bakke, gå hjem og vug..). Vi går som oftest, eller løber, derhen med hende (jeg NÆGTER altså at tage bilen for 1½ km! Det er bare for dovent! Med mindre man altså skal købe stort ind, eller har super-super travlt..)

Jeg henter dem også en gang om ugen med løbevognen fra pre-schoolen - det er en varm og bakket tur. Vi løber også, nogle gange med børn.. Livsstilen grundlægges jo før man fylder 6, og er svær at omlægge - så vi gør dem jo en tjeneste. De får primært sund mad, og lov til at bevæge sig. Vi mener ikke at småkager og poptarts er 'snacks' som mange amerikanere gør - det er noget skidt, det er sukker og transfedtsyrer, og slet ikke noget de skal have hver dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar