torsdag den 7. juni 2012

'Busy bags' 1

Herovre er der jo rigtigt mange hjemmegående husmødre, og mødregrupperne er ikke kun for babyer, men for børn fra 5 år og nedefter (derefter begynder de som regel i skole..).

Man tager oftest hele flokken af børn med ud for at købe ind, til lægen, for at møde veninder, osv. Dette har været med til at skabe konceptet 'busy bags'. Basalt set er det en zip-lock pose, alt fra een gallon til mindre, med en lille, ikke så dyr aktivitet, som kan holde en tumling eller et før-skolebarn underholdt i 10-20 minutter. Oftest går man sammen i en mødregruppe, og siger at een person laver en bestemt aktivitet til 10 børn (f.eks., men det kan også sagtens være færre eller flere..) Det er jo meget smart, for så skal man bare købe meget ind til een aktivitet, og lave den samme aktivitet 10 gange, i stedet for at købe ind til 10 forskellige...
Med min nye mødregruppe deltog jeg i sådan een. Dette indlæg fortæller om busy bag aktiviteten for tumlingerne.
Een af aktiviteterne var et pipe-cleaner toy, den der blev lavet her var bare med flasker, fjer og piberensere:


Der er en tilsvarende flaske, fyldt med piberensere, og så er der et magnetisk stav til, så man kan bevæge piberenserne op og ned i flasken.. Der er simpelthen et helt koncept med discovery and sensory bottles..

Piberensere og magnetisk stav:

Jeg lavede sensory bottles. De blev ikke lige så fine som linket, jeg kunne f.eks. ikke finde terninger nogle steder. Men det lykkedes mig at finde små glitter pom-poms, jeg havde foam-stickers i forvejen, og perler, pailetter og den slags har man jo altid i huset med en pige på 4 år... Og ja, så købte jeg nogle knapper og smed i. I mine er det ikke kun vand - det er 1/3 vand og 2/3 light corn syrup - så flyder tingene langsomt rundt derinde.

 Silke hjalp, og fik som tak lov til at lave en lille tøset een, med glitter, lyserødt osv....til sig selv!
Man bruger super-lim til at få låget sat godt fast, og små flasker..


Der var også een der lavede næsten samme flaske, bare med ris og nogle små ting i, en lille stofblomst, en bjælde, osv - de bliver kaldt 'I spy' bottles. Man koordinerer selvfølgeligt mht hvem der laver hvad..

Så var der nogle aktiviteter fra denne hjemmeside, bl.a. 'color sorting bag' og nogle puslespil..



Der var 8 ispinde, med billeder på begge sider, så 4 puslespil i alt...

og en filt-regnbue:


Der var også et med magnetiske fisk + fiskestang, og en filt-slange.. så lidt at tage sig til! Noget af det kommer med i flyveren til at underholde Eric...

Supersjovt at være med til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar