fredag den 1. juni 2012

Torsdags-historier: Rumænien 2002 (4): Fortællinger om børnehjemmet

Torsdags-historien er igen blevet en fredags-historie, fordi jeg havde glemt hvad dag det var.. Det er sådan noget der sker, når man går hjemme med børn.. argh...

Hej...

Denne mail kommer stort set kun til at handle om boernehjemmet og boernene -
saa er i advaret paa forhaand.

6 af os frivillige er placeret paa afdelingen med boern i alderen 8-15 mdr. Der
er 30 boern, fordelt paa 5 vaerelser, alle omtrent paa stoerrelse med mit
kollegievaerelse - vel at maerke UDEN toilet & gang!! Vaerelserne er malet i
diverse pastelfarver, og der er vinduer imellem dem, saa man kan se hvad der
foregaar. Der er 6 traetremmesenge i hvert rum med en lille madras med plastic
under. Paa vaeggene hanger der billeder og toejdyr. Der er ikke meget legetoej,
men dog noget - det der er, er som oftest fortygget og slidt. Det samme gaelder
for toejet. Det er forvasket og de deler det.

Da de ikke har raad til hvad vi opfatter som almindelige bleer foregaar det paa
den 'gammeldags' maade - et stykke hvidt klaede med endnu et stykke hvidt
klaede i, til at opsuge hvad der nu kommer...Derudover et stykke slidt plastic
for at holde l.. inde, og rundt om maven bindes (ofte saa haardt at det delvist
haemmer bevaegelsesfriheden) endnu et stykke stof. Af samme grund lider mange
af boernene af eksem, eller er roede og irriterede. Huden faar ikke lov til at
aande.

Grundet personalemangel, mangel paa vaskemaskiner og bleer bliver boernene kun
skiftet 5 gange i doegnet; 2xformiddag, 2x eftermiddag og 1xnat...Bortset lige
fra naar de har skidt eller ligefrem driver. Personalet opfoerer sig ikke
ukaerligt - men der er simpelthen ikke tid eller personer nok. Alt foregaar paa
klokkeslet. De skiftes een ad gangen, laegges paa puslebordet, bleen tages af
og barnet toerres med en vaad klud eller numsen holdes under vandhanen.
Derefter kommes (nogle gange) noget creme paa..Og bleen smaekkes paa i en fart.

Der er andre boern der skal skiftes og mades. 'Fodringen'(beklager udtrykket,
men det er det det minder mest om...)foregaar foer eller efter at det har faaet
toer ble paa.

Maden er, for de flestes vedkommende, en afart vaelling el.lign. serveret
opvarmet i sutteflasker. Boernene bliver placeret paa ryggen og faar en
sutteflaske placeret i haenderne. De har allesammen laert det...Nogle faar fast
foede, dvs. om morgenen - havregroed med sukker, til frokost kartoffelmos med
aeg over...og noget hvid groed til aften...Alt skal foregaa hurtigt og
effektivt
(ganske uligt Rumaenien...)

Jeg har saaledes pt. et rum med 6 boern der skal stimuleres - tages udenfor,
troestes, leges med, synges for, kildes etc. Jeg hjaelper ogsaa med bleskift og
madning, men jeg har den luksus at kunne tage mig tid til det...Vi er der
primaert for at stimulere boernene og nusse om dem, hvilket kan betragtes som
et privilegium...De ansatte virker immune, men jeg tror ikke at det er muligt
at arbejde saadan et sted hvis man tager det med hjem og lader det traenge
ind...

Desuden har vi faaet at vide at det var meget vaerre under Ceaucescu, der blev
de skiftet 2 gange i doegnet og afdelingen rummede 53 boern. Det synes jeg ikke
at det bliver bedre af!! Det er stadig ikke godt. Langtfra...En
skaendsel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Og boernene...'Mine' boern er alle fra juli til september '01. Paa vaeggen over
hver seng haenger et billede, navn, foedselsdato samt dato hvor barnet ankom
til boernehjemmet. Ofte kan der vaere maaneder mellem disse to datoer. Vi
spekulerer meget paa, hvor barnet har vaeret i mellemtiden. Allerede efter
meget kort tid kunne jeg navnene, alderen samt dem genkende dem og deres
stemmer.

Jeg skal naa et tog nu, men jeg fortsaetter beretningen mandag.

Mange knus fra Maja - som er i chok over forholdene.......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar