lørdag den 25. februar 2012

Sukkerchok # 3

Jeg havde ikke troet at jeg skulle skrive en del 3... Men da jeg hentede Silke i onsdags, sad ungerne altså og spiste chokoladebudding. Jeg spurgte så om de havde lavet det fra bunden.. 'Nej, fra en pose--hvordan laver man det fra bunden?'...(Ok, det ved jeg så heller ikke selv, da jeg aldrig laver sådan noget, men det er vel derfor at vi har google, ikke?)

Dagen forinden havde de lavet sukkersmåkager. Rigtigt sunde aktiviteter for 4-årige. Begynder at forstå at der er så store problemer med overvægt i USA. Selv de dårligst uddannede i Danmark véd jo at sukker ikke er sundt. Især ikke i de mængder de hælder i deres stakkels børn. Forstår ikke at forældrene ikke gør oprør. Det her er jo ikke 'engang i mellem' eller særlige lejligheder. Det er f**** hver dag. Det kan de ikke mene.

Nu har jeg været inde på AHA (american heart association) og fundet denne liste over sunde snacks som de anbefaler til børn og på WHO's hjemmeside, som ikke er særligt god - den fortæller bare at grunden til at mange børn i dag bliver overvægtige er pga at de spiser for meget sukker. Man undres.

Der er ikke en decideret anbefaling mht tilsat sukker, som jeg mener at sundhedsstyrelsen har herhjemme. Her anbefaler man maks. 25 gr sukker pr barn pr. dag, og de fleste er overraskede over hvor meget sukker der egentlig er i ting, f.eks. mange morgenmadsprodukter, youghurter, supper (ja, tomatsuppe kan have op til 10 % sukker..) kiks, osv...

Jeg snakkede med nogen fra mødregruppen om det, og de var noget overraskede og fortalte at det altså ikke er normen. Men vi aner ikke hvad vi gør. Silke spiser næsten ikke noget af sin frokost (hun har nu aldrig været en stor spiser) og pædagogerne mener at det er fordi hun hellere vil have de usunde ting... Helt ærligt. Det er jo ikke sundt for nogen af ungerne. Det er hårdt at se på nogle af de små lettere overvægtige 4-årige der stopper sig med sukker... Man gør dem altså ikke en tjeneste. Tværtimod.

Da jeg så hentede igår, sad hun og spiste en amerikansk pandekage. Hendes pædagog skyndte sig at sige 'jeg har selv lavet dem, der er ikke sukker i - kun blåbær...' . Klog pædagog, men jeg synes altså det er alt, alt, alt for meget, og vi overvejer hvordan vi bedst tager snakken med dem... Argh...

Ps. da jeg så hentede Eric, sad een af de små drenge og spiste sin snack... farvede, sukrede morgenmadsringe. Man undres,....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar