tirsdag den 14. februar 2012

Sukkerchok

Igår (dagen inden Valentine's Day) da jeg hentede Silke, sad hun med et glas rødt jello foran sig. Som den sundhedsbevidste mor jeg er (sukker, farvestof og gelantine - adr... hvorfor dog give børn det???) snuppede jeg det og satte det væk med et klart udtryk af væmmelse i ansigtet. Silke fik plaget sig til det igen men kunne heldigvis ikke lide det...

Sidenhen fandt jeg ud af at det er fordi det er Valentine's Day i dag, så havde de lavet røde ting - de havde altså selv lavet jello'en.. Det synes jeg altså er problematisk. I stedet for et stykke godt arbejde fra bunden (boller, frugtsalat - man kunne jo have lavet grovboller og pyntet med rød glasur, eller lavet frugtsalat af røde frugter, hvis det skal være tematisk) eller lignende, lærer man børn at det er ok at blande pulver (for jeg tvivler kraftigt på at de selv har haft gang i alle grund-ingredienserne...) som basalt set er - ja sukker, farvestof og gelantine.

Da jeg hentede Silke sidste uge, sad hun med en lyserød cupcake, fordi et andet barn havde fødselsdag. Og jo - selvfølgeligt skal de have lov til at fejre, men hvorfor lære børn ned i den alder at det partout skal foregå ved søde, usunde ting? Hvad er det for et eksempel man sætter og hvad for vaner grundlægger man? Een ting er at de eventuelt får en smule til familiefødselsdage osv (når de voksne får - jeg er ikke helt hysterisk med hensyn til at de ikke må få lidt kage eller is) men hvorfor introducere en børnehavegruppe på ca 20 børn for den slags? Ja, jeg fatter det ikke (og nej 'jamen de skal jo også hygge sig' holder ikke. Det er voksne der overfører egne dårlige vaner til børn - børn associerer ikke hygge med usunde ting, før de lærer det)... vores institution i Danmark var sukkerfri, og der blev henstillet til at forældre medbragte boller eller frugt til fødselsdage. Vi synes det er et skønt princip, så børnene fik netop frugt eller boller med...

Jeg spurgte så hvad man tog med for at fejre barnets fødselsdag, om det var ok f.eks. at tage hjemmebagte boller med, hvis man nu er imod at stoppe børn med sukker og farvestoffer. 'Ja, boller er fint, men I kan jo også lave "banana-bread.".' var det -noget chokerende- foreslag. Men "Banana-bread" er ikke brød, det er kage. Blot fordi man kalder det brød, bliver det jo ikke brød...

Men vi er enige om at det er chokerende - både at de lader børnene lave det, men også spise det. Kan man ikke vælge noget sundere??? Jeg har ligeledes observeret at snacks i Silkes afdeling (som hun får, på lige fod med de andre børn) ofte er vafler og deslige. Amerikanere er besat af sukker. Jeg synes danskere kan være slemme, men det her er ekstremt. Så nu taler vi om at der skal skrives på Silke og Erics papirer at de ikke må få sukker...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar