lørdag den 30. november 2013

Om forsikring, healthcare etc

Enhver, der har set amerikanske film, har sikkert set noget med ..'folk køber forsikring. Får kræft - skal bruge tid på at slås med forsikringen om de nu også har brug for kemo etc. Kan ikke få betalt behandling. Dør før behandling betalt (behandling muligvis stoppet pga manglende betaling fra forsikring) og kan ikke få noget bagefter -eller får det posthumt (og det kan man jo også bruge til meget, ikke:-S). Forsikring forsøger at sige 'vi dækker ikke.. xxx ' selvom det intetsteds står. Osv. Osv.

Eksempel: Een af mine veninder tog sin 4-årige til læge med mistanke om blærebetændelse. Blærebetændelse: Ingen. Regning: 100 dollars (570 kr). Hun var helt i chok - 'jamen, hvis det nu havde været en blærebetændelse - skulle jeg have ladet hende gå til hun var rigtigt syg, og det var gået i nyrene??'. Og det er lidt tankegangen bag - koster det penge at gå til lægen (altså i den størrelsesorden) vil mange vente til de er rigtigt syge. Så kan det være kritisk. Det kan godt være at det vil afskrække en enkelt hypokonder, eller gamle enkefru xx, som er ensom - men de menneskelige konsekvenser kan være uoverskuelige.

Nå. sidespor. Jeg havde været til tandlæge efter graviditeten. Vi havde skiftet tandlæge af følgende årsag : vores tidligere tandlæge 'overchargede' forsikringen - dvs hvis forsikringen dækkede 70 dollars til en tandrendsning, tog de 90. Så prøvede de at få forsikringen til at dække de ekstra 20. Det nægtede forsikringen, og pludseligt blev jeg spammet med ekstraregninger. Det var jeg absolut ikke glad for, især når de havde sagt til mig - jeg spurgte specifikt - at der ikke var co-pay. (egenbetaling). Vi opdagede at Claus tandlæge tog præcis det forsikringen tillader - så jeg skiftede (også fordi det er tættere på Claus' arbejde, så han kan passe Lucia hvis jeg skal have noget større lavet - som f.eks. fjernet en visdomstand, hvilket jeg skal i december..) Her var det så forsikringen der nægtede at betale - jeg fik en tandrensning (har jo ligesom været gravid..) og så nægtede de at dække for 3 tandrensninger på et år. Den eneste grund til at jeg ikke kunne få en tid til tandrens i 2012 var at da jeg ringede til tandlægen, havde de 1½ mdrs ventetid!! Derfor måtte jeg vente til januar 2013. Og jeg kunne ikke lige overskue at ringe til flere tandlæger. Men, men men - iflg. Delta Dentals egen hjemmeside har de altså ingen begrænsninger på tandrensninger - det er tandlægen der skal vurdere det. Alligevel har en ekspert (hos dem) vurderet at jeg kun har haft brug for 2 tandrensninger på et år - uden nogen sinde at have set mine tænder og uden at ane at jeg har været gravid (det er hårdt for gummerne). Flot, ikke.. Vi sendte en klage som kan ses nedenfor, hvis man er interesseret (jo, de har 'kun' forsøgt at rippe os for 100 dollars, men det er princippet i det - at det er dækket, og de hævder at det ikke er..) De forventer at folk bare betaler og ikke orker at klage - og det gider vi altså ikke finde os i..
NOTE: Jeg havde oprindeligt kopieret klagen ind her, men pga settings kom den til at fylde meget, så jeg fjernede den .. vil arbejde på at få den ind igen, hvor den ikke fylder så meget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar